zondag 20 december 2009

cranberrieaardbeienjam

Zelf ben ik nogal dol op cranberries, thee,compote,sap,en dan natuurlijk ook jam.Helaas kunnen de kinderen de wat bittere smaak soms minder waarderen, dus mengde ik het met aardbeien, beide kocht ik bij mijn groenteboertje op de markt gistermiddag toen ze eigenlijk al aan het opruimen waren, een beetje vroeg vanwege de kou en sneeuwbuien, waardoor de aardbeien ( uit egypte) heel erg fijn geprijsd waren :-)
Hoe en wat:
400 gram cranberries, gewassen en de lelijke weggegooid
600 gram aardbeien,gewassen en in kleinere stukjes gesneden zodat ze evengroot als de cranberries waren en dus evensnel gaar gekookt.
sap van 3 limoentjes( en ook  hun lekkere groene schilletje heb ik met een zestreur eraf gerapst en erbij gegooid,omdat dat ook zo heerlijk ruikt en smaakt)
1kilo geleisuiker
Ik heb gewoon volgens de beschrijving het geheel gekookt en gedurende 4 min laten doorkoken.
Daarna in 3 potten gegoten.5 min op de kop zetten en daarna rechtop laten afkoelen, is zeker een jaar houdbaar, maar dat gaat eigen gemaakte jam hier niet redden :-)
De geur in huis was om op te vreten zo lekker en zeg nou zelf zijn die mooie felrooie kleuren in de pan ook niet prachtig mooi? :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten