zondag 6 december 2009

zuurdesembrood


Het is al enige tijd, je kunt eigenlijk gerust over jaren spreken, dat het een wens van mij is om heerlijk zuurdesembrood helemaal zelf te maken.
Waarom hoor ik u denken?Nou gewoon omdat ik het leuk vind, uitdagend om zelf een goed zuur desempje te maken, alleen al het vangen van goede gisten spreekt enorm tot mijn verbeelding.Gaarne zou ik goede gisten willen vangen en in een potje willen stoppen die daarna hun magische werk voor mij gaan doen in het papje van bloem/meel en water wat ik voor ze heb klaargezet.De dagen daarop volgend koester en vertroetel ik het deegpapje en roer het liefdevol met houten lepels twee keer per dag om en om de dag gooi ik er een handje bloem of meel en wat waterbij zodat het pannenkoekbeslagdikte blijft houden, ik snuif er aan en hoop op het friszure, wat beschreven hoort als GOED voor een zuurdesempje.Ik bewonder de borrelende structuur en ben trots op het groeiend papje en zet het warm als een pasgeboren babytje weg op een plankje in mn keuken boven de verwarming.
Het klinkt allemaal makkelijker dan het in werkelijkheid is hoor want ik werd al eens verrast des morgens met ene ontsnappend zuurdesempje dat uit de pot( diagnose een te kleine pot) geblopt en borrelt was en op weg was over het aanrecht langs de keukenkastdeurtjes omlaag hup over de plavuizen de vloer op.( en ik kan u vertellen t is geen plezierig kwarweitje dat s morgens op te moeten ruimen op je nuchtere maag, terwijl de zurige lucht de ruimte vult.
Hoe:
Er zijn op t internet diverse starters zoals dat heet te vinden, moeilijk om te kiezen.Ik had besloten er een zonder de toevoeging van gist te willen maken.Waarom? nou gewoon om te zien of ik het kan en omdat dat het aller echtst en gezndst zou zijn :-)
Ik heb dus een papje gemaakt van 100 gr bloem en 100 gr volkorenmeel met een beetje water tot het een beetje dikke pannenkoekenbeslagdikte had.In een grote glazen pot/fles gedaan( tegen het ontsnappen) en dan eerst een tijdje buiten gezet, om zogezegd het goede sporen te laten vangen die het goede werk gaan doen.
Iedere avond voor het slapen gaan roerde ik het braaf om met houten lepel( metaal zou reageren met het zuur en vice versa) en 's morgens roerde ik er een handje bloem door en wat water zodat het de zelfde dikte hield.(ook wel het voeren van het deeg genoemd, dit zou moeten omdat er allerlei processen plaats vinden en er dus steeds nieuw voedsel voor het vormen van het zuur nodig is)  en ik zette het braaf steeds terug op het warme plekje.Na een dag of 2-3 begon het te bobbelen, kleine belletjes verschenen aan de oppervlakte en het begon ( fris)zuur te ruiken ( stinkt het rot , gooi het dan meteen weg en begin opnieuw met schone spullen)
Ik ben zo een week doorgegaan
Toen heb ik er 200 gr meergranenmeel en 300 witte bloem bij gegooid samen met een theelepel zout, scheutje olijfolie,en een flinke eetlepel honing( ik had een van mijn vorige exxperimenten nog in het achterhoofd en die was zo vreselijke zuur dat ik die niet door geslikt kreeg brrrr)
Ik deed dit alles in de bbm en gooide er tijdens het kneedproces op weg naar deeg nog zoveel water in als mij nodig leek voor een normale brooddeegsubstantie.Ik liet dit 14 uur rijzen, daarna nog een keer doorgekneed en als een bolletje gevormd afgebakken in de oven 190 graden  40 minuten ongeveer ( tot het brood hol klinkt als je erop klopt danis het gaar).
Ik had voor het bakken een klompje ter grootte van een biljartbal afgehaald en daar ga ik mee verder voor de volgende keer.

Kindvriendelijk: Ja het brood was heerlijk en echt helemaal niet zuur( eindelijk gelukt!!!) dus het was tijdens de makkelijke zondagavondmaaltijd met franse uiensoep al snel op. :-)
Kostprijs: het zelfde als een gewoon brood maar dan zonder gist 70 cent

3 opmerkingen:

  1. Poehee wat een werk zeg....Maar hij ziet er wel heerlijk uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) t was ook veel werk,vooral het niet vergeten elke dag te roeren en voeren ... hihihi t is net een huisdier ;-) maar dan een die niet piept/miauwt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hehe, doet me denken aan de vriendschapscake die vroeger rondgegeven werd? Ik denk aan dit proncipe te lezen dat het ook zuurdesem was, al kende ik toen de naam nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen